dissabte, 12 de maig del 2018

Curs Internacional de Composició

Divendres 18 de maig de 2018
L'Auditori, Sala 4 Alicia de Larrocha

20:00 hores

Concert gratuït. Cal recollir l'entrada prèviament a taquilles. Aforament limitat.




El Curs Internacional de Composició, sota la direcció de Demian Luna, s’està convertint en un referent pel que fa a cursos d’alta especialització en composició: un espai de trobada on joves compositors de diferents parts del món poden intercanviar la seva experiència creativa, les seves preocupacions estètiques i la seva realitat compositiva, en el marc d’un procés de creació tutelat per un compositor de reconegut prestigi internacional i per instrumentistes professionals. En aquest concert podrem sentir obres d’alumnes del curs i del professor i compositor convidat d’aquesta quarta edició, el madrileny José Manuel López López.


Programa


JOSÉ MANUEL LÓPEZ LÓPEZ (1956)
El margen de indefinición (2000) per a saxo alt i percussió · 9’

FILIPPOS SAKAGIAN (1992)
Lutter (2018) * per a flauta, saxo i piano · 8’

DEMIAN RUDEL REY (1987)
Izanagi (2018) * per a flauta, saxo, violí, violoncel i piano · 8’

UGURCAN ÖZTEKIN (1990)
Conference of the birds (2018) * per a flauta, saxo, violí i piano · 8’

PABLO ANDONI G. OLABARRÍA (1993)
Seq (2018) * per a flauta, saxo, violí, violoncel i piano · 8’

JOSÉ MANUEL LÓPEZ LÓPEZ (1956)
Trio III (2008) per a violí, violoncel i piano · 14’


*Estrena. Obra encàrrec del Curs Internacional de Composició Barcelona Modern.






Artistes



BARCELONA MODERN ENSEMBLE
Joan Pons, flauta
Nacho Gascón, saxòfon
Takao Hyakutome, violí
Mònica Marí, violoncel
David Casanova, piano
Miquel Vich Vila, percussió
Xavier Pagès-Corella, director
Demian Luna, director artístic






Notes al programa


per Demian Luna



El margen de indefinición, de José Manuel López López, es basa en la utilització de sons multifònics –acords, sons múltiples de 3 o més notes executades simultàniament– com a base harmònica de l’obra. Aquests acords –tractats com a objectes tímbrics– barrejats, fusionats amb la percussió, creen textures de factura exquisida.

La peça Lutter, del jove compositor grec Filippos Sakagian, és un homenatge al filòsof Bernard Stiegler. El concepte de lluita ha estat per al compositor un fort motor d’inspiració: les relacions de força entre les parts individuals i la lluita per preservar la individualitat en un entorn que tendeix a un discurs globalitzador.

La tercera obra del programa, Izanagi, del compositor argentí Demian Rudel Rey, està inspirada en el mite japonès de la creació del món que es vincula directament amb els diversos estats que es travessen al llarg de la peça. Des del virtuosisme i el caos de l’inici cap a la calma, en què les petites partícules de so transiten per diversos estats, fins a reprendre, de mica en mica, el camí cap al clima vertiginós i complex de l’inici.

L’obra del compositor turc Uğurcan Öztekin, Conference of the birds, presenta una narrativa monolítica amb estructures auditives variables on tot l’ensemble es converteix en un únic instrument compost. La peça consisteix en dos angles auditius que es componen de les diverses textures i estructures rítmiques derivades d’ornaments primitius i llurs variacions, que ocasionalment es reemplacen les unes per les altres, i de les insistents i gradualment transformades repeticions i interaccions entre les capes sonores.

L’obra Seq, del jove compositor espanyol Pablo Andoni Gómez Olabarría, neix com una exploració de l’oposició entre procés i contrast presos/considerats/entesos com a generadors de la forma musical. Tot això conjugat amb un joc de proporcions que situa l’aspecte temporal en primer pla.

El programa es tanca amb el Trio III de López López, en què el tractament granular de la matèria sonora i les modulacions temporals generen capes independents de temps que se superposen i cohabiten, que es distingeixen entre elles gràcies al ritme intern, a l’harmonia, als timbres o a les seves dinàmiques, i que es caracteritzen per la seva manera d’evolucionar. Subtilesa i elegància avancen des d’una partícula de so mínima fins al color total, tot proposant un viatge on cada nota, cada so, és poesia i bellesa. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada