dijous, 23 d’octubre del 2014

CrossingLines a hcmf//




CrossingLines inaugura aquest divendres 24 d'octubre a les 20 hores la temporada de Sampler Sèries a L'Auditori, amb un programa d'estrenes que desafien els plantejaments acústics habituals. La proposta de CrossingLines encarna plenament la volutat de Sampler Sèries: apostar per la música de nova creació incorporant elements de R+D, amb el màxim rigor i qualitat interpretatives, destacant les veus joves més singulars i significatives del panorama actual.


Podeu trobar més informació i comprar les entrades clicant aquí.



Programa:


Pedro Álvarez: Plasmares (2014) **
Josep Sanz: I/b Triphonie (2007) 
Alistair Zaldua: Contrejours (2012)*
Luis Codera Puzoπ (2014) **
Manuel Rodríguez Valenzuela: T(t) blocks (2014) **

* Estrena nacional
** Estrenes absolutes






CrossingLines



L'ensemble CrossingLines és un dels grups de cambra espanyols més destacats en la interpretació de música contemporània. La seva formació poc habitual (flauta, clarinet, saxo, trombó, percussió i piano), la seva visió de la música dels nostres dies i la preparació dels seus programes de concert els converteix en una de les propostes més renovadores del país en l'àmbit de la música d'avui. El grup, format a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) sota la direcció artística del compositor Luis Codera Puzo, s'ha establert com un potent focus de música d'avantguarda a Barcelona promocionant, gravant i encarregant peces a nombrosos compositors. Implicat en la divulgació de la nova música, l'ensemble CrossingLines realitza propostes didàctiques, difonent la música contemporània mitjançant comentaris i anàlisi del repertori interpretat, així com acompanyant els seus concerts amb nombroses activitats complementàries.

El 2011 l'ensemble CrossingLines va ser guardonat amb el premi INJUVE 2011 en la modalitat de música clàssica, realitzant una important gira de concerts per Espanya. Des de 2012, el grup ve realitzant una temporada estable a Barcelona a diversos espais de la ciutat, destacant l'Auditori, l'Ateneu Barcelonès i la Fundació Tàpies, combinat-la amb diverses actuacions a festivals, dels quals es pot destacar la participació del grup al Festival de Música contemporània de Huddersfield, Festival Mixtur o Festival ME_MMIX.




CrossingLines


L'ensemble CrossingLines ha comptat el 2014 amb el suport de la fundació Ernst von Siemens. El grup ha participat en l'enregistrament d'un disc monogràfic del compositor Luis Codera Puzo en el segell Col legno al costat de grups com l'Ensemble Modern o l'ensemble recherche, i en diverses gravacions produïdes per l'INJUVE.

Els integrants de l'ensemble CrossingLines estan formats en algunes de les escoles de música més prestigioses d'Europa - Royal College of Music de Londres, Koninklijk Conservatorium de Brussel·les, Musikhochschule de Colònia, Conservatori de Rotterdam, etcètera, i han guanyat concursos com el El Primer Palau, el Concurs Permanent de Joventuts Musicals d'Espanya, el Concurs Nacional de Flauta Benelux d'Holanda o el Certamen Contemporani de Joves Intèrprets del Festival de Lucerna a Suïssa. Treballen habitualment amb diversos grups i orquestres internacionals com l'Orquestra de la Monnaie de Brussel·les, Badisches Staatskapelle Karlsruhe, la London Symphony Orchestra i la BBC Symphony Orchestra, la Neue Philharmonie Westfalen, Folkwangkammerorchester Essen, la Westdeutsche Sinfonia Leverkusen, l'Philharmonisches Orchester Hagen, l'Orquestra Simfònica de Barcelona, l'Orquestra Simfònica de Bilbao, la Filharmonia de Galícia, l'Amsterdam Symphony Orchestra, la Ràdio Kamer Filharmonie, l'Holland Symfonia o la Ràdio Kamer Filharmonie. I han tocat en sales de concert com el Royal Albert Hall de Londres, al Palau de la Música Catalana, la Sala Mendelssohn de Berlin, el Spïkeri Hall de Riga o l'English National Opera.


Notes al programa


Plasmares - Pedro Álvarez


La música de Pedro Álvarez se centra principalment en el desafiament dels ideals estètics tradicionals de fluïdesa i desenvolupament processuals, plantejant noves formes d'experiència musical basades en enfocaments contemplatius a situacions estàtiques de situacions «objectivades», així com contrastant la simplicitat formal radical amb textures molt detallades.

Plasmares (2014), peça d'encàrrec del hcmf//, explora, integrant escriptura i improvisació, espais i situacions musicals dissímils en coexistència dins d'una poètica de restricció. La peça integra una part improvisada amb guitarra elèctrica, interpretada pel mateix compositor. Doctorat per la universitat de Huddersfield sota la direcció de Liza Lim i format a les universitats de Londres i Xile, Pedro Álvarez pogué estudiar a Londres gràcies a una beca del Consell de les Arts de Xile amb James Dillon.

La seva música és interpretada pels ensembles i solistes més destacats del panorama internacional a festivals com Wittener Tage für neue Kammermusik, Connect Festival a Malmö, Huddersfield Contemporary Music Festival, ME_MMIX a Mallorca, Marathon V a Viena, ISCM World Music Days a Ghent i Lange Musik a Dampfzentrale Bern.

Pedro Álvarez - Étude Oblique I - Arditti String Quartet / IMR, University of London 2012






I/b Triphonie - Josep Sanz


Josep Sanz i Quintana neix l'any 1977 a Barcelona. Estudia composició amb Albert Sardà i piano amb Mª Jesús Crespo. Estudia també direcció d'orquestra amb Francesc Llongueres a l'escola Virtèlia. Posteriorment estudia anàlisi i composició amb Agustí Charles, Helmut Lachenmann, Manuel Hidalgo, Caspar Johannes Walter, Matthias Hermann i Marco Stroppa a Barcelona i a Stuttgart. Ha estat becat per la Fundació Alexander von Humboldt (2003-05) i per la Generalitat de Catalunya.

El 2005 guanyà el Premi Internacional de Composició Joan Guinjoan, així com el Premi Neue Musik für Schülerorchester, organitzat per Musik der Jahrhunderte a Stuttgart.
El 2007 la seva obra 1/a Triphonie va ser escollida per a formar part del concert de cambra que havia de representar la Cultura Catalana a la Fira del llibre de Frankfurt. La seva música ha estat interpretada pel trio Accanto, pels Neue Vocalsolisten, trio De Magia, International Ensemble Modern Akademie, Daniel Gloger i Lluïsa Espigolé, així com Yukiko Sugawara i l’orquestra de la SWR en l’estrena del seu concert per a piano i orquestra. La seva música s’ha tocat a festivals com Eclat a Stuttgart, Nous Sons a Barcelona, CDMC a Madrid, Festival Musica d’Estrasburg, Darmstadt, Encontre Internacional de Compositors o Festival d’Alacant. Des de 2008 és professor del departament de composició del Conservatori Superior d’Aragó.

En aquests darrers anys, les seves peces estan concebudes entorn de la idea de “gnosi”. Això vol dir l’exploració dels diferents processos i fenòmens psicològics que algunes cultures han emprat per assolir el ple coneixement de la seva pròpia identitat, individual i col·lectiva. En alguns casos, la seva música presenta moments específics d’aquests processos, amb connexió entre ells o sense. Això tendeix, en l’aspecte formal, a un discurs musical no lineal, on diferents situacions es confronten entre si.


Tràiler de IRR Study 2 (2014), Josep Sanz i Neue Vocalsolisten.

IRR Study#2 Trailer from Josep Sanz on Vimeo.


I/b Triphonie (2007) és una versió encarregada per l’Ensemble Modern Akademie de la peça I/a Triphonie, per a saxòfon, percussió i piano. Sobre aquesta peça l’autor diu:

«Aquesta obra, encarregada pel trio Accanto a finals de 2005, va ser escrita des del mateix moment de l'encàrrec fins just un mes abans de la seva estrena, a principis de març del 2007, al CDMC de Madrid. Durant aquest considerable lapse de temps, en el que no vaig treballar en res més, van tenir lloc gran part dels processos que m'han permès identificar-me amb la meva pròpia música. Durant força temps m'he vist pràcticament incapaç de parlar-ne. La poca distància temporal amb el xoc que per mi va suposar el seu procés compositiu em feia impossible dir-ne res de coherent.

Vist des d'una mica de distància, he pogut aclarir alguns dels aspectes que em van dur a escriure aquesta obra. Un dels principals aspectes és la rebel·lia contra gran part de la música que actualment encara s'escolta als festivals de música contemporània europeus, totalment mancada de direccionalitat. I és que el procés de recerca de noves sonoritats, de nous timbres, ha dut en la majoria de casos a un esnobisme de la qualitat sonora que em resultava aleshores i encara ara em resulta força irritant. Aquest plantejament em duia directament a reflexionar sobre una altra actitud envers la música. Quan vaig a un concert i escolto pacientment el que se'm proposa, no espero que sigui bell, no vull veure els intèrprets preocupats per reproduir un so tal com exhaustivament descriu la partitura.

En definitiva, no busco bellesa, sinó realitat. Vull trobar-me damunt de l'escenari uns actors disposats a viure (ni tan sols a reviure) una experiència nova per mi. És d'aquesta manera com la música aconsegueix complir la seva funció, que no és altra que la d'ampliar la capacitat emocional de l'oient. La partitura és, doncs, no un vehicle per transmetre imperfectament l'experiència de l'autor, sinó un vehicle imperfecte per permetre, in situ, l'experiència de l'intèrpret.» Josep Sanz 2009 - (Extret del catàleg del XXX Encontre Internacional de Compositors - Festival Illes Balears)


Contrejours - Alistair Zaldua


Alistair Zaldua proposa amb Contrejours (2011-2012) -anomenada a partir de la tècnica fotogràfica del contrallum- la concepció de l'electrònica en temps real i el piano com un meta-instrument:




Alistair Zaldua treballa en els àmbits de la música contemporània i experimental, amb obres de cambra, electrònica en viu, instal·lacions audiovisuals i orquestra. La seva música és interpretada per conjunts i intèrprets com Ensemble Aventure, Ensemble Modern, ensemble surplus, Ian Pace, Jonathan Powell o Mark Knoop a festivals com Borealis, Leeds New Music Festival, UsineSonore, Musica Nova Sao Paulo o Delmenhorst, entre d'altres. Com a director ha dirigit agrupacions com Ensemble Ascolta, Ensemble Modern o l'Ensemble Aventure.

Des de 1998 treballa com a director de l'ensemble de música contemporània de la Universitat de Música de Freiburg (Institut für Neue Musik) i com a professor de direcció a Goldsmiths University de Londres i a Canterbury Christ Church University. 


Podeu escoltar aquí el canal de soundcloud del compositor.


π - Luis Codera


La trajectòria musical de Luis Codera Puzo (Barcelona, 1981) es caracteritza per una certa insatisfacció, que es manifesta en una constant revisió de les idees que originen la seva música i que s'articula com a permanent necessitat de buscar.

Inicia la seva educació musical com a autodidacta, estudiant posteriorment guitarra elèctrica, piano, trombó percussió, teoria i arranjaments de Big Band, en àmbits diversos com el jazz, la música moderna, clàssica o l'electrònica. Gradualment es concentra en la composició, estudiant amb Agustí Charles i Wolfgang Rihm i rebent nombroses classes magistrals entre les que destaquen les de Pierluigi Billone.




Un aspecte essencial en la seva formació és el treball exhaustiu amb els músics que interpreten la seva música: formacions com l’ensemble CrossingLines, Klangofrum Wien, ensemble recherche, Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, camerata variabile Basel, UMS ‘n JIP, Minguet Quartett, o l’Ensemble TEMA. L'any 2011 la seva música és escollida per les reading sessions del festival Impuls, a càrrec del Klangforum Wien sota la batuta d’Enno Poppe. Aquest mateix any és un dels compositors seleccionats pel Centre Acanthes amb l'encàrrec d'una peça estrenada per l’Orchestre Nationale de Lorraine a Metz. Al juny de 2013 l’Ensemble Intercontemporain de París estrena la seva peça Aproximación a lo indivisible per ensemble i veu, escrita per al festival ManiFeste en col·laboració amb l’IRCAM i el Centre Pompidou, basada en textos d'àmbits matemàtics, filosofia moderna i poesia contemporània francesa. Durant el 2014 ha realitzat l’enregistrament d’un disc monogràfic amb l’ensemble recherche, l’Ensemble Modern, el duo UMS ‘n JIP i l’ensemble CrossingLines publicat al segell alemany Col legno.

Ha estat becat pel Consell Nacional de les Arts de Catalunya, el Ministeri de Cultura i Educació de Catalunya, la Deutscher Akademischer Austausch Dienst, la fundació Hoepfner, la fundació Christoph-und-Stephan-Kaske-Stiftung i el Ministeri de Cultura Francès. Ha guanyat el XIX concurs de composició Colegio de España i de l'INAEM i ha estat accèssit al premi de composició Injuve 2011.

En 2014 ha estat un dels guanyadors del premis de composició de la fundació Ernst von Siemens.
És membre fundador, director artístic i musical, guitarra elèctrica i improvisador amb electrònica en viu de l’ensemble CrossingLines de Barcelona, que s'ha consolidat a la ciutat mitjançant una important labor de difusió de la música contemporània, promocionant, gravant i encarregant peces a nombrosos compositors.

Luis Codera: seh1tis per a sintetitzador (2013)


En els darrers anys Luis Codera Puzo ha estat desenvolupant cada vegada més la creació i interpretació amb sintetitzadors modulars –i en menor mesura amb guitarra elèctrica-, mogut per la necessitat d'explorar una dimensió musical més directa, tangible i sense intermediaris, i que es desenvolupa amb uns paràmetres completament diferents i gairebé oposats als que coneixia.

π (pi, 2014) de Luis Codera Puzo planteja la col·lisió plaent entre el desig de control i l'atracció cap allò desconegut, com la constant irracional matemàtica indicada pel seu títol.



Per saber-ne més: 
http://www.coderapuzo.com/pi/p.html



T(t)-Blocks - Manuel Rodríguez


Manuel Rodríguez Valenzuela, format a l'Escola Superior de Música de Catalunya a les classes de composició de Luis Naón i Agustí Charles, va realitzar el seu projecte final en la  combinació de diferents arts visuals i la música.

Durant l'estiu de 2007 va viatjar a l'Amazònia peruana per a ensenyar música dins de petites comunitats natives. El mateix any va traslladar-se l'Acadèmia Sibelius a Hèlsinki com a estudiant d'intercanvi. Durant tots aquests anys va assistir a seminaris i tallers de composició a diferents països europeus. El curs 2012-2013 va realitzar un postgrau en composició a la Royal Music School d'Aarhus (Dinamarca). Ha estat becat pel "Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kultur des Landes Brandenburg" (Alemanya) per a residir a la "Künstlerhaus-Schloss Wiepersdorf", així com pel "Kultusministerium Sachsen-Anhalt" per a residir al "Schloß Hundisburg" durant l'any 2013.

CrossingLines interpretant 29  (primera part) de Manuel Rodríguez Valenzuela (2014)

La seva música ha estat interpretada per músics com Ascolta Ensemble, Ensemble Intercontemporain, membres del Klangforum Wien, Avanti! Chamber Orchestra, Orchestre National de Lorraine, Ràdio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Aarhus Symphony Orchestra, Vertixe Sonora Ensemble, Ensemble BCN 216, Grup instrumentals de València, entre d'altres.

Actualment escriu per a l'Ensemble Intercontemporain de París i per a Lluïsa Espigolé (piano), una obra que serà estrenada dins de Sampler Sèries el pròxim mes de juny.
Actualment resideix a Potsdam, Alemanya.




Sota el títol de T(t)-Blocks es configura una sèrie de peces realitzada a partir del concepte de calidoscopi, comprèn diferents versions amb combinacions instrumentals variables:  T(t)-Blocks A, per a piccolo amplificat i preparat amb pedal panning,  T(t)-Blocks B, per a contrabaix amplificat i preparat,  T(t)-Blocks C per a trombó baix preparat i  T(t)-Blocks D, per a sampler i vídeo. En aquesta ocasió es presenta per primera vegada la suma de totes les seves possibilitats, incloent-hi vídeo, màquines d'escriure elèctriques amplificades i instruments acústics preparats.

http://www.manuel-rodriguez.com/

https://soundcloud.com/manuroval

© Jordi Alomar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada