Modular
Dissabte 14 de febrer - L'Auditori
Sala 4 - 19.30 hores
Barcelona
Barcelona
Compra d'entrades
Aquest dissabte 14 Thomas Ankersmit presentarà la seva recerca amb síntesi modular a un dels concerts més esperats de Sampler Sèries.
Per presentar aquesta proposta, traduïm un fragment de la conversa mantinguda entre Tobias Fischer, editor del web de referència en l'actualitat musical Fifteen Questions, i l'autor.
Traducció: Jordi Alomar
Com és que vas
començar a treballar amb el sintetitzador modular?
D'adolescent, quan
vaig començar a remenar amb so i música, els meus primers
instruments eren trastos electrònics primitius: una ràdio
espatllada, una guitarra elèctrica feta peces, un micròfon de
contacte, un amplificador… Coses que havia fet el meu pare quan era
jove. El saxòfon va arribar un grapat d'anys després. Per tant,
sempre m'ha interessat el so elèctric, particularment els «sorolls
amagats» dels equips analògics, i la fisicalitat de poder jugar amb
aquestes màquines, posant els meus dits directament sobre els
circuits impresos per generar feedback, per exemple.
Cap a l'any 2000
vaig tenir el meu primer Mac capaç de manejar programes d'àudio, i
vaig descobrir també el sintetitzador modular Doepfer, que era un
dels primers d'una nova generació de sistemes modulars assequibles.
Per ventura això era per a mi més tàctil que l'ordinador, i més
sofisticat que la ràdio espatllada. Llavors, el 2003, vaig tenir
l'ocasió de poder comprar un EMS Synthi A força vell, que
m'agradava molt però que mai va arribar a rutllar per a fer el que
jo volia. El 2005 vaig descobrir el Serge, i des d'aleshores encara
em sembla ideal. Ja no toco el saxòfon, de moment, estic del tot
focalitzat en la música electrònica.
Què és el que
t'atreu de les possibilitats sonores del sintetitzador?
De fet, odio la
majoria de sons de sintetitzador modular, i fins i tot gran part de
la meva música! El mateix em passa amb el saxòfon. Per tant, no és
que trobi el seu so inherentment atractiu. El
sintetitzador modular Serge és com un joguet de muntar: pots
construir gairebé qualsevol cosa amb ell. M'interessen els errors i
distorsions en el senyal, el feedback
intern, les petites explosions sonores que impacten contra altres
sons. M'agrada particualrment el Serge perquè està dissenyat per a
ser extremadament obert i flexible, i està ple de mòduls de
processament sonor inusuals. Al mateix temps és molt precís i
high-end, de manera
que tant pots tenir un control fi de tot plegat com deslliurar
l'infern. Pots recrear-te en les seves impureses. El que crec que és
més important —i que el diferencia d'altres sintetitzadors— és
que el Serge va ser dissenyat des d'un principi amb la idea de
l'experimentació sonora. Vaig llegir una entrevista a Serge
Tcherepnin, l'inventor, i deia que havia començat manejant ràdios
espatllades, i que apreciava l'embull de circuits i la distorsió.
Curiosament, ell treballava
força sovint amb Maryanne Amacher,
amb qui vaig fer força coses i
la feina de la qual sempre
m'ha impressionat. No vaig arribar a conèixer a Serge, però segur
que era un tipus ben interessant.
Maryanne Amacher: Living sound de la sèrie "Sound-joined Rooms"(1980)
Com és la corba
d'aprenentatge, pel que fa a la manipulació del modular? Com ha
estat el trajecte des de les teves primers proves fins a
l'actualitat?
Encara tinc molt de
camí per fer. Imagino que alguns llocs comuns en la interpretació
del sintetitzador modular són els drones
continus i ajustar poc a poc
els controls, o seqüenciar
coses de manera que l'instrument
vagi sonant de manera més o menys automàtica. Fins
i tot, tocar-lo de manera similar a un piano, disparant sons des d'un
teclat, amb un resultat
previsiblement sembalnt a un «plink plonk» tonal. Cap
d'aquestes coses és el que jo vull fer. Estic
més interessat en una apropament tipus collage sonor, i
en com el so es comporta en l'espai acústic i dins de l'aparell
auditiu de l'oient.
M'agradaria
ser capaç de donar forma a diferents aspectes del so en temps real,
i construir aquests clústers densos d'esdeveniments fent-los anar i
venir com em plagui. Però
això és més fàcil de dir que no pas de fer. Vull dir que això ja
és una idea que Varèse ja volia fer fa gairebé cent anys. I hi ha
una tensió entre voler esculpir el so amb molta precisió i voler
fer-ho en temps real. Com ja
he dit abans, el tipus de sons que més m'interessen estan sorgint en
el límit del control, en la «brutor» del senyal. No
pots controlar realment aquesta brutor.
Enregistres
les teves actuacions?
No,
de fet, mai ho faig.
Doncs com és que tens un disc que es diu Live in Utrecht?
Va
anar així. A vegades el tècnic de so enregistra el bolo i desrpés
et dóna el disc. I, honestament, normalment no els escolto. Però
aquesta vegada el vaig escoltar i em va agradar, així que ho vaig
anar repartint a algunes persones per mostrar el que feia. Així va
sortir aquest disc.
Hi
ha, evidentment, un dualisme entre improvisació/composició,
intuïció/voluntat, en viu/enregistrat… Veus aquests termes com a
mútuament excloents?
No. Només són
mitjans per a assolir una fi. Molt del que faig es basa en la
improvisació, com un mètode de generar quelcom. Trobo molt més
fàcil generar un sentit d'energia o tensió tocant en temps real en
oposició a construir-ho amb una timeline de Pro Tools. No obstant,
Valerio Tricoli, per exemple, ho fa molt bé això de construir
quelcom peça per peça i que assoleixi un sentit real de
desenvolupament.
Hi ha algun tipus
d'estructura premeditada abans d'actuar en públic?
Normalment sé com
vull començar i, aproximadament, com voldria acabar, però no vull
coreografiar-ho per complet. Una part significativa d'actuar en viu
és interactuar amb el comportament de la sala i els instruments,
trobar coses just en el moment. Normalment tinc una idea en brut de
cap a on anar, però sovint me n'acabo desviant.
Com comences,
normalment?
Darrerament busco
cert tipus d'intensitat i tensió en el so, idealment a través d'un
muntatge en viu força detallat. M'agrada començar els concerts
aparentment enmig de la música, començant en un punt de gran
intensitat i sense venir d'enlloc. Però també pot ser partint d'un
procés, sentint el meu camí a través dels primers minuts de so i
fent-ne emergir una forma.
Thomas Ankersmit: Figueroa Terrace
Normalment planteges
l'ús de l'espai com a un estímul per a la generació sonora. Què
vols dir amb això?
Sempre m'han
interessat els entorns que tenen un «caràcter» acústic marcat,
com un eco característic o una reverberació molt llarga. Pere
exemple Teufelsberg, un complex de cúpules d'antenes de ràdio
abandonat als afores de Berlin emprat per les potències occidentals
durant la Guerra Freda. He estat entrant-hi furtivament des de l'any
2000, generalment per gravar jo mateix com sona tot allò. Una de les
cúpules té literalment uns vint segons de reverberació, i també
ecos molt direccionals. Les reflexions sonores canvien dramàticament
segons el lloc on estiguis situat. Si estàs ben al mig, per exemple,
pots sentir-te xiuxiuejant dins la teva pròpia orella. Si llavors
camines un grapat de passes, la teva veu encara s'estarà dispersant
arreu, esdevenint un núvol de reverberacions. Un lloc com aquest et
permet magnificar els sons acústics i buidar-los dins d'un patró
complex on el passat immediat encar hi és, superposant-se amb el
present. M'agrada molt treballar amb llocs que tenen unes
reflraccions sonores molt fortes. Pel que fa a sales més
convencionals, m'agrada acoblar els oscil·ladors del sintetitzador a
les freqüències ressonants de parts de l'edifici, per exemple, i
que vibrin per simpatia, o crear ones estacionàries en el so, de
manera que el so canviï quan l'oient mou el seu cap, creant així
perspectives acústiques distintes i simultànies.
Thomas Ankersmit: intervenció en un hangar abandonat a Tallinn, Estònia (2013)
© Jordi Alomar 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada